Allmänna villkor
VAD GÄLLER NÄR JAG BOKAR BOENDE, LÄGENHET ELLER RUM.
FÖRTYDLIGANDE AVSEENDE OM- ELLER AVBOKNINGSVILLKOR PÅ GRUND AV CORONA
Vid myndighetsbeslut som innebär reseförbud där även Funäsfjällen omfattas så erbjuder Funäs Resort AB, fri ombokning eller avbokning med återbetalning förutom anmälnings-avgiften.
Om- eller avbokning skall ske senast 24 timmar före bokat ankomstdatum, via e-mail: info@funasresort.se eller per post.
Fri ombokning kan endast ske vid ett tillfälle, med ankomst inom 12 månader.
Ovan nämnda regler gäller även för Gruppbokningar.
VEM ÄR ANSVARIG?
Ansvarig uthyrare och förmedlare är Funäs Resort AB, Berggatan 2, 840 95 Funäsdalen, tel: +46(0)705-82 75 40 eller e-post: info@funasresort.se. Org.nr: 556784-4443
Ansvarig under er vistelse (in/ut checkning) är Stugvärden Funäsfjällen, Vallarvägen 4, 840 95 Funäsdalen. Tel: +46(0)684-212 45 eller e-post: info@stugvarden.se och JOURTEL +46(0)708 24 06 55.
NÄR BLIR MIN BOKNING BINDANDE?
Det är Gästens ansvar att kontrollera bekräftelsen och att se till att ankomst och avresedatum är riktiga. Bokningen gäller för såväl bokningsstället som för gästen så snart anmälningsavgift eller hela hyran är betald.
NÄR SKA JAG BETALA?
Du skall betala det pris som är fakturerat för din bokning, plus eller minus ev. ändringar av skatter eller andra oförutsedda kostnader som inträffat efter prislistans tryckning. Betalningen ska göras inom de datum som framgår på faktura. Vid sen bokning gäller att hyran måste vara betald innan tillträde.
VAD HÄNDER OM JAG INTE BETALAR I TID?
Om Du inte betalar anmälningsavgiften i tid kommer Din beställning att avbokas. Notera att ingen betalningspåminnelse kommer att skickas ut. Missar Du betalning av bokningens slutlikvid, så räknas även detta som avbeställning från din sida, och Du får betala de avbeställningskostnader som framgår av Särskilda villkor.
VAD GÄLLER OM JAG VILL AVBOKA?
Du kan avboka via mail: info@funasresort.se alternativt per telefon +46(0)705-82 75 40 och +46(0)684-212 45 eller per brev.
Du ansvarar själv för att din information har gått fram.
Avbokningar som görs till någon annan än till den, varifrån Din bekräftelse är utställd, räknas inte. Vid avbokning gäller regler enligt Särskilda villkor. Avbokningen ska ske senast 24 timmar innan ankomst.
MEN OM DET HÄNDER MIG NÅGOT?
Du kan skydda dig mot avbeställningskostnaden genom att köpa ett avbeställningsskydd Det innebär att du kan avboka fram t.o.m. dagen innan avtalad ankomst mot en expeditionsavgift på 495 SEK samt kostnaden för avbeställningsskyddet. Det innebär oförutsedda händelser, och då gäller följande: Reglerna gäller även för grupp- eller skolresa.
Ovanstående regler gäller vid avbokning i följande fall:
Dödsfall, sjukdom eller olycksfall av allvarlig art som drabbat Dig själv, make/maka, sambo, familj eller medresenärer.
Inkallelse till krigsmakt eller civilförsvar.
Allvarlig händelse utanför din kontroll och som inte kunnat förutses vid bokningstillfället.
Du måste kunna styrka Ditt förhinder med intyg från t.ex. läkare, myndighet eller försäkringsbolag. Intyget skall vara oss tillhanda senast en vecka efter avbokningsdagen.
VAD HAR JAG FÖR RÄTTIGHETER?
Om vi inte tillhandahåller boendet/lägenheten/rummet i utlovat skick, eller vid rätt tidpunkt, och inte klarar av att erbjuda Dig annat likvärdigt alternativ, så har Du rätt att säga upp avtalet och få ersättning med avdrag av det Du redan hunnit utnyttja.
SOM UTHYRARE OCH FÖRMEDLARE ÄR VI SKYLDIGA ATT SE TILL:
Du får en skriftlig bekräftelse på Din bokning.
Köpta tjänster stämmer med beskrivningen. Vi ansvarar inte för löften som leverantörer, samarbetspartners eller dennes kontaktperson kan ha gjort direkt till Dig utan vår vetskap.
Du informeras om alla väsentliga förändringar, som rör Din bokning.
Du får disponera boendet/lägenheten/rummet från kl. 16.00 avtalad ankomstdag till kl. 11.00 avresedag, om inget annat bekräftats.
VAD HAR JAG SOM RESENÄR FÖR SKYLDIGHETER?
Du måste vårda boendet/lägenheten/rummet väl och följa de bestämmelser som gäller. Du ansvarar själv för alla skador som uppstår på fastigheten och dess inventarier, genom att Du eller någon i ditt sällskap varit vårdslös.
Du får inte använda boendet/lägenheten/rummet till något annat än vad som avtalades vid bokning, och Du får inte låta fler personer övernatta i boendet, än vad Du uppgav vid bokning.
Vid självhushåll utan städservice, är det Du som ansvarar för att städa ordentligt före avresa. Missad eller dålig städning kommer debiteras med en avgift på 2000 – 5000 SEK.
Överträdelse mot rök- och husdjursförbud debiteras med en avgift på 2000 – 5000 SEK.
Minimiålder för minst en person i sällskapet är 18 år.
ÖVRIGT
Boendet/lägenheten/rummet är utrustade för självhushåll. Tänk på att i logipriset ingår inte städning, sänglinne, handdukar, toalettpapper/hushållspapper, barnsäng/barnstol om inget annat avtalats vid bokningstillfället på bekräftelsen.
VAD HÄNDER OM VI INTE KOMMER ÖVERENS?
Klagomål på boendet/lägenheten/rummet skall framföras till oss så snart som möjligt, dock senast kl 17:00 dagen efter ankomst. Fel som uppstår under din vistelse skall omgående anmälas, i första hand till Stugvärdens reception eller via JOURTEL +46(0)708 24 06 65 eller oss (Funäs Resort AB), så de/vi får en chans att rätta till problemet.
Vi behöver även klagomålen skriftligt för vår hantering, dessa skickas till info@funasresort.se. Om vi inte kan komma överens kan Du vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden. Den består av en opartisk ordförande och repres-entanter för researrangörer och konsumenter. Nämndens adress är: Box 523, 161 15 Vällingby.
SÄRSKILDA VILLKOR
Anmälningsavgift om 20% betalas vid bokningstillfället.
Slutlikvid 40 dagar före ankomst, eller om bokningen görs senare än 40 dagar innan ankomst, debiteras full betalning direkt.
Utöver anmälningsavgift tillkommer eventuell avbeställningsförsäkring och telefonbokningsavgift.
KOSTNAD FÖR AVBESTÄLLNINGSSKYDD
495 SEK per bokning.
KOSTNADER VID AVBOKNING
Med avbeställningsskydd:
Det innebär att du i vissa fall kan avboka fram t.o.m. dagen innan avtalad ankomst mot en expeditionsavgift på 495 SEK samt kostnaden för avbeställningsskyddet. Du måste kunna styrka Ditt förhinder med intyg från t.ex. läkare, myndighet eller försäkrings-bolag. Intyget skall vara oss tillhanda senast en vecka efter avbokningsdagen.
Utan Avbeställningsförsäkring:
Vid avbokning tidigare än 40 dagar innan ankomst behåller vi anmälningsavgiften (25% av bokningen) Från 40 dagar – till ankomstdag utgår ingen återbetalning.
Avbokningen ska vara Parkstigens Fjällby – Kåvan (Funäs Resort AB) tillhanda innan resan skulle ha påbörjats – senast 24 timmar.
ÄNDRINGSKOSTNAD & OMBOKNING
200 SEK per bokning och tillfälle, under förutsättning att avbeställningsskyddet är tecknad vid bokningstillfället. Ändring kan göras fram till 40 dagar innan ankomst i mån av plats.
Överlåtelse av boende kan ske före avresedagen och meddelas till bokningsstället eller oss via info@funasresort.se. Ombokningskostnad är 495 SEK per objekt. Observera att ändring av ankomst- eller avresedag räknas som ombokning.
Snögaranti (för datum se Destination Funäsfjällens hemsida www.funasfjallen.se)
Minst fem nedfarter eller 20 km längdspår ska vara åkbara under säsong. Under försäsong 3 km spår. Om inte, så betalar vi tillbaka kostnaden för outnyttjade dagar, för inköpta skipass/spårkort och boende bokat via Parkstigens Fjällby – Kåvan (Funäs Resort AB)
Vi reserverar oss för lagändringar, prisändringar och tryckfel som står utom vår kontroll.